Nedávno mi jedna klientka říkala, jak je ráda, že 2 roky po rozvodu má skvělý vztah se svým bývalým manželem. Týden po tomto rozhovoru na dalším sezení plakala a vyprávěla mi, že ji znovu obvinil a podal na ni trestní oznámení za zanedbávání péče o děti, přitom to byl on, kdo se o děti celé dva roky nezajímal. Vyprávěla mi, jak se neustále snažila, aby on volal dětem, kupovala za něj dárky a připomínala mu důležité události ve škole a vedla ho k tomu, aby dětem zavolal a něco jim koupil nad rámec jeho povinností, aby jim udělal radost.
A to je podle mě přesně ten špatný způsob života.
Proč?
No... položili jste si někdy otázky, jako jsou tyto:
- Jak mít skvělý vztah s bývalým?
- Jak najdu dokonalého partnera?
- Jak si můžu dnešní den udělat skvělý?
- Jak mohu být šťastnější?
- Jak mohu získat více přátel?
- Jak získat dostatečný příjem peněz?
Nyní zkuste vyměnit slovo JAK za KDO a zeptejme se znovu:
- Kdo potřebuji být, abych měla skvělý vztah s bývalým?
- Kdo potřebuji být, abych byla dokonalou partnerkou?
- Kdo potřebuji být, abych měla skvělý den?
- Kdo potřebuji být, abych byla šťastnější?
- Kdo potřebuji být, abych byla dobrým přítelem?
- Kdo potřebuji být, abych získala dostatečný příjem?
Čeho jste si všimli? Co je pro vás jiné, když si kladete otázky typu Kdo?
Všimli jste si, že je v nich více síly (power)? Vnímáte, že máte co říci k výsledku otázek Kdo?
Otázky "Jak" jsou zaměřeny na snahu získat něco ze života.
Otázky "Kdo" jsou zaměřeny na to, abyste byli tou nejlepší verzí sebe sama.
Otázka Kdo vás vrací k vašemu silnému a autentickému já. Spojuje vás se svým středem.
Velké věci dosáhnete jen tehdy, když si budete klást velké otázky. Velkou věcí například myslím zdravý, láskyplný a šťastný vztah s tím pravým partnerem.
Moje zkušenost z firemního prostředí. Ve firmách a společnostech, kde se zaměřují na otázky "Kdo musíme být, aby nás zákazníci milovali?" a "Kdo musíme být, aby u nás pracovali ti nejlepší lidé?", získávají největší podíl na trhu. Na druhé straně firmy a společnosti, které si kladou otázky: "Jak získat více zákazníků?" a "Jak dosáhnout toho, aby u nás pracovali lepší lidé?" jsou většinou toxické vztahy a kultura nízké důvěry.
Je to jako rozdíl mezi slovy: moc (power) a síla (force).
Co myslíte, že mi klientka z úvodu tohoto článku odpověděla, když jsem se jí zeptal:
"Jak můžete dosáhnout vítězství u soudu?" 👎
A když jsem se jí zeptal:
"Kdo/Kým musíte být, abyste se u soudu zobrazila taková, jaká skutečně jste, a ostatní pocítili pravdu?" 👍